
Covid-19: China pressured WHO team to dismiss lab leak theory,
claims chief investigator
Owen Dyer

A World Health Organisation mission to study the
covidpandemic’s origins inChina,which announced
in February that the possibility that the virus had
escaped from a laboratory needed no further
investigation,1 was put under pressure by Chinese
scientists who made up half the team to reach that
conclusion, the scientist who led the mission has
said.

Peter BenEmbarek,who led the scientists dispatched
by WHO to Wuhan, told a Danish television
documentary, broadcast on 12 August, that the
Chinese scientists refused to evendiscuss the lab leak
scenario2 unless the final report dismissed any need
for further investigation.

Having haggled about it until 48 hours before they
left China,BenEmbarek said, his Chinese counterpart
eventually agreed to discuss the lab leak theory in
the report “on the condition we didn’t recommend
any specific studies to further that hypothesis.”

Discussing the team’s findings before leaving China,
Ben Embarek told reporters that a lab leak was
“extremely unlikely.”AskedbyDenmark’s TV2 if that
wording was a Chinese requirement, he said, “It was
the category we chose to put it in at the end, yes.”
This did not mean it was not impossible, he added.

A scenario in which a Wuhan laboratory employee
caught the virus after collecting real world samples
could be considered either a lab leak or a case of
direct infection from a bat, Ben Embarek told TV2.
The team’s report described the second scenario as
“likely.”

“A lab employee infected in the fieldwhile collecting
samples in a bat cave—such a scenario belongs both
as a lab leak hypothesis and as our first hypothesis
of direct infection from bat to human. We’ve seen
that hypothesis as a likely hypothesis,” Ben Embarek
argued.

The Danish scientist has cooperated with the
documentary makers for months, and their footage
of the China visit came partly from his mobile phone.
The documentary also showed him expressing his
worries in January about the Wuhan branch of the
Chinese Centre for Disease Control and Prevention,
which is 500 m from the Hunan food market that
Chinese authorities blamed for the outbreak.

This facility, independent of the Wuhan Institute of
Virology, has not been raised by WHO as a potential
source of concern. But, discussing that institute in a
conference call in January, Ben Embarek said, “What
is more concerning to me is the other lab. The one
that is next to the market.” This Chinese CDC
laboratory, he said, was handling coronaviruses

“without potentially having the same level of
expertise or safety.”

Anarticle on the TV2website carried other comments
by Ben Embarek that were not broadcast, apparently
hinting at a Chinese cover-up. China’s sensitivity and
secrecy, he is quoted as saying, “probably means
there’s a human error behind such an event, and
they’re not very happy to admit that.” Ben Embarek
later told the Washington Post that these comments
were a “wrong translation from a Danish article,”
declining to comment further.

The WHO team’s scientists had to be approved by
China and accompanied by an equal number of
Chinese scientists, under conditions China set before
allowing their entry. The Chinese scientists had to
approve the report before its release.

But the swift dismissal of a lab leak drew widespread
criticism, including from WHO’s director general,
Tedros Adhanom Ghebreyesus, who has since called
the finding “premature.”

An epidemiologist vanishes
Meanwhile a Swiss epidemiologist named Wilson
Edwards was widely quoted in Chinese state media
alleging that there was a US campaign to pressure
WHO into falsely blaming China for the pandemic.
But he seems to have been a fabricated character,
according to the Swiss embassy in China, which
found no record of such a citizen nor any trace of his
scientific publications.

“Fellow researchers” were complaining of having
endured “enormous pressure and even intimidation
from the US side as well as certain media outlets,”
claimed theFacebookpageofWilsonEdwards,which
showed an Oxford library in the background. “WHO
sources told me the US is so obsessed with attacking
China on the origin-tracing issue that it is reluctant
to open its eyes to the data and findings,” the page
said.

The claims were picked up by China Daily, CGTN, the
Global Times, and the People’s Daily, which ran the
headline, “USattempts to overturn report, leveraging
WHO into political tool.”

But on 10 August the Swiss embassy tweeted:
“Looking for Wilson Edwards, alleged [Swiss]
biologist, cited in press and social media in China
over the last several days. If you exist, we would like
to meet you!”3

The Swiss government branded the reports “fake
news” and asked for their removal. Since then, the
Facebookpageand the statemedianewsarticleshave
disappeared from the internet.

1the bmj | BMJ 2021;374:n2023 | doi: 10.1136/bmj.n2023

NEWS

Montreal

Cite this as: BMJ 2021;374:n2023

http://dx.doi.org/10.1136/bmj.n2023

Published: 13 August 2021

 on 20 M
arch 2024 by guest. P

rotected by copyright.
http://w

w
w

.bm
j.com

/
B

M
J: first published as 10.1136/bm

j.n2023 on 13 A
ugust 2021. D

ow
nloaded from

 

https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1136/bmj.n2023&domain=pdf&date_stamp=13-08-2021
http://dx.doi.org/10.1136/bmj.n2023
http://www.bmj.com/


1 Dyer O. Covid-19: WHO says laboratory escape theory is “extremely unlikely” after mission to
China. BMJ 2021;372:n428. doi: 10.1136/bmj.n428 pmid: 33574118

2 Thacker PD. The covid-19 lab leak hypothesis: did the media fall victim to a misinformation
campaign?BMJ 2021;374:n1656. doi: 10.1136/bmj.n1656 pmid: 34244293

3 Embassy of Switzerland in Beijing. Twitter. 10 Aug 2021. https://twitter.com/swissembchina/sta-
tus/1425042973289504770.

This article is made freely available for use in accordance with BMJ's website terms and conditions for
the duration of the covid-19 pandemic or until otherwise determined by BMJ. You may use, download
and print the article for any lawful, non-commercial purpose (including text and data mining) provided
that all copyright notices and trade marks are retained.

the bmj | BMJ 2021;374:n2023 | doi: 10.1136/bmj.n20232

NEWS

 on 20 M
arch 2024 by guest. P

rotected by copyright.
http://w

w
w

.bm
j.com

/
B

M
J: first published as 10.1136/bm

j.n2023 on 13 A
ugust 2021. D

ow
nloaded from

 

https://twitter.com/swissembchina/status/1425042973289504770
https://twitter.com/swissembchina/status/1425042973289504770
http://www.bmj.com/

