Liverpool Care Pathway

Inquiry launched into newspaper story about babies on “death pathway”

BMJ 2013; 346 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.f1273 (Published 1 March 2013)
Cite this as: BMJ 2013;346:f1273

Get access to this article and all of bmj.com for the next 14 days

Sign up for a 14 day free trial today

Access to the full text of this article requires a subscription or payment. Please log in or subscribe below.

  1. Sophie Arie, freelance journalist
  1. 1London, UK
  1. sophiearie{at}fmail.co.uk

Sophie Arie examines how misunderstanding led to a children’s hospital becoming embroiled in media outcry about the Liverpool care pathway

In November 2012, amid a long campaign to expose misuse of the Liverpool care pathway (LCP), the Daily Mail newspaper ran a front page story entitled “Now sick babies go on death pathway.”1

The story claimed that NHS hospitals were discharging sick children and babies to hospices or their homes, where food and fluid were withdrawn until they died.

Several complaints over major inaccuracies were made at the time, including by the BMJ. The Press Complaints Commission has since received 10 more complaints and recently launched an inquiry into the story.

The centre piece was a doctor’s anonymous testimony—billed as “doctor admits starving and dehydrating ten babies to death in neonatal unit.” But that testimony—which was first published in the BMJ2—came from a physician practising in another country, although the location was not disclosed to protect the families involved.

The article went on to allege incorrectly that Alder Hey …

Get access to this article and all of bmj.com for the next 14 days

Sign up for a 14 day free trial today

Access to the full text of this article requires a subscription or payment. Please log in or subscribe below.

Article access

Article access for 1 day

Purchase this article for £20 $30 €32*

The PDF version can be downloaded as your personal record

* Prices do not include VAT

THIS WEEK'S POLL