BM

BMJ 2011,343:d7284 doi: 10.1136/bmj.d7284 (Published 9 November 2011)

Page 1 of 2

EDITORIALS

Institutional research misconduct

Failings over the MMR scare may need parliamentary inquiry

Fiona Godlee editor in chief

BMJ, London WC1H 9JR

It is now more than 18 months since the UK’s General Medical
Council found Andrew Wakefield guilty of dishonesty and other
serious professional misconduct'; and it is nearly a year since
the BMJ concluded that his now retracted Lancet paper linking
the measles, mumps, and rubella (MMR) vaccine with autism
and bowel disease was an “elaborate fraud.”* At that time,
January 2011, we called on Wakefield’s former employer,
University College London (UCL), to establish an inquiry into
the scandal. Ten months on, no inquiry has been announced.

Our coverage in January showed how Wakefield manufactured
the appearance of a link between the vaccine and regressive
autism while employed by lawyers trying to build a case against
the MMR vaccine,’ and while negotiating extraordinary
commercial schemes that would succeed only if confidence in
the vaccine was damaged.’ The articles, by investigative
journalist Brian Deer, also showed that the conflicts of interest
were not confined to Wakefield. They drew in his then employer,
the Royal Free hospital and medical school. Now part of
University College London, the Royal Free issued public
statements of support for national immunisation policy while
privately holding business meetings with Wakefield over
purported diagnostic kits, single vaccines, and autism products
meant to be sold on the back of the vaccine crisis.

Now we can report that it is not only Wakefield and UCL’s
administrators who have a case to answer. This week we publish
new information that puts the spotlight on Wakefield’s
coauthors. Previously unpublished histopathology grading sheets
apparently completed by Amar Dhillon, the senior pathologist
on the paper, remove any remaining credibility from the claim
that the Royal Free doctors had discovered a new inflammatory
bowel disease associated with MMR. Along with UCL’s failings
during and after Wakefield’s tenure, this evidence also raises
wider concerns about the prevailing culture of Britain’s
academic institutions.

In 1997, Dhillon was asked to reassess intestinal biopsy

specimens taken from children enrolled in Wakefield’s research
after the hospital’s histopathology service, under consultant and
fellow coauthor Susan Davies, reported most of the children’s

fgodlee@bmj.com

biopsies to be normal. His 62 A4 grading sheets were sent to
the BMJ by David Lewis, a self employed environmental
microbiologist. Lewis says he was given them by Wakefield
after they met at a vaccine safety conference in January. In his
accompanying letter, Lewis concludes that a non-expert
pathologist such as Wakefield could have thought they showed
that the children had non-specific colitis.

The grading sheets are certainly interesting, but not for the
reasons Lewis (or, it may be assumed, Wakefield, in giving
them to him) intended. We sent them to two independent
reviewers and supplied the data for comment to two further
senior gastroenterologists. We also showed them to Brian Deer,
the investigative journalist who over the past eight years has
uncovered the secrets behind the MMR scare and who arguably
knows more about this case than anyone apart from Wakefield.
Our expert reviewers are in no doubt that Dhillon’s
findings—Ilike Davies’s before him—are almost all normal, or
as near to normal that the changes they reported were likely to
be physiological.” In an accompanying feature article, Deer
explains what they add to our knowledge of the Wakefield saga.®

The grading sheets, which we have made available on bmj.com
in the public interest (web extra), present findings from the
biopsies of 11 of the 12 children, scored on a scale of 0-3 for
the appearance of various levels of inflammation. Each sheet
has a box for indicating the presence and severity of Crohn’s
disease or ulcerative colitis, or for indicating other findings:
“infection,” “ischaemia,” “non-specific,” or “normal.” In all but

one child, “non-specific” is ticked for at least one biopsy.

99 <

Lewis also sent us slightly different grading sheets completed
by another coauthor, Andrew Anthony, who was then a trainee
pathologist. Anthony concluded that some of the children had
“mild” or in one case “active” chronic colitis. But these sheets
are dated either September 1998 or October 2001, so they were
completed after the Lancet paper was published. Because of
this we did not send them out for external review.

Assuming that the sheets are what they appear to be (and we
have supplied them to Dhillon, who has not demurred), it is

Extra material supplied by the author (see http://www.bmj.com/content/343/bmj.d7284/suppl/DC1)

A P Dhillon’s biopsy score sheets
A Anthony’s biopsy score sheets

For personal use only: See rights and reprints http://www.bmj.com/permissions

Subscribe: http://www.bmj.com/subscribe

yBLAdoo Aq paroalold 1sanb Aq £20Z UdJeN 0Z UO /wod fuig mmm//:dny woly papeojumod "TTOZ J8qWSAON 6 Uo +82/p fwag/9sTT 0T Se paysiiand 1siiy ;NG


http://www.bmj.com/content/343/bmj.d7284/suppl/DC1
http://www.bmj.com/permissions
http://www.bmj.com/subscribe
http://www.bmj.com/

BMJ 2011;343:d7284 doi: 10.1136/bmj.d7284 (Published 9 November 2011)

Page 2 of 2

EDITORIALS

impossible to reconcile them with what was published in the
Lancet. The paper talks of enterocolitis and a new bowel disease
involving a putative “unique disease process.” How could two
consultant histopathologists have reported healthy biopsies and
then put their names to such a text?

The paper’s first sentence reads: “We investigated a consecutive
series of children with chronic enterocolitis and regressive
developmental disorder.” The only truth in this sentence is that
the patients were children. In May of last year, the five member
GMC panel said that the paper’s claim that the case series was
“consecutive” was a dishonest representation of patient selection.
In January of this year, the BMJ revealed that of the 11 boys
and one girl in the study, only one clearly had regressive autism,
and three who were said to have this condition clearly did not.
This week we show that, according to Dhillon’s own data, none
had enterocolitis.

This new information does nothing to exonerate Wakefield of
fraud, but neither does it reflect well on his 12 authors. And, as
Deer reports, there were other holes in their paper that they
should have spotted. These include its failure to mention the
children’s main presenting gastroenterological problem
(constipation), and the almost total absence of discussion about
“ileal-lymphoid-nodular hyperplasia,” which were the first four
words of the paper’s title. Were these doctors, like the rest of
us, distracted by Wakefield’s exaggerated prose and the paper’s
suggestion of a link with MMR? Or could the prospect of
authorship in a high impact journal have dazzled them into
silence?

Deer has uncovered another relevant aspect of the case, not
included in his article. In its bid for funding during the 2001
research assessment exercise, UCL included two of the
coauthors in its panel of top performers.” One was John
Walker-Smith, professor of paediatric gastroenterology, who is
currently appealing after being struck off the medical register
along with Wakefield. The other was Mark Berelowitz,
consultant child psychiatrist, who told the GMC panel that the
paper’s use of the word “regressive” was wrong. In a list of their
best work over the past four years, Walker-Smith’s entry put
Wakefield’s Lancet paper first. Berelowitz’s put it second, with
another Wakefield paper third. The research assessment
exercise’s main metric for research quality was the journal of
publication. Soon after this, Wakefield was quietly sacked.

This brings us back to UCL, the institution at the heart of the
scandal. In January, we wrote to John Tooke, vice provost for
health, asking him to investigate Wakefield’s research. In May
we sent more detailed information, including a list of at least
six other papers involving Wakefield that we believe require
investigation. We also identified, in addition to Wakefield’s 12
coauthors, six senior academics who we believe should be
questioned about their role. Given the extent to which the
institution’s own processes and personnel at the highest level
would be under scrutiny, we stressed that the only credible
inquiry would be independent.

In response we have received only vague assurances that
something will be done. Nothing has been publicly announced.
Worryingly, UCL has a history of trying to sweep this matter
under the carpet. It failed to properly investigate Deer’s initial
allegations in 2004 and, worse, reassured the world, in

statements published in the Lancet, that an investigation had
been done and all but one of the allegations had been found to
be unproved." It also took three years to provide Deer with
documents requested under the freedom of information act,
despite the matter being personally notified to its provost,
Malcolm Grant. It released the documents only after direct
intervention from the UK’s information commissioner.’

Institutional misconduct is too important to be left to the
institutions themselves. In light of UCL’s failure to act, the BMJ
has this week referred the matter to Andrew Miller MP, chair
of the House of Commons Select Committee on Science and
Technology. If UCL does not immediately initiate an externally
led review of its role in the vaccine scare, we believe that
parliament should do it. This is not a call to debate whether
MMR causes autism. Science has asked that question and
answered it. But we need to know what happened in this
inglorious chapter in medicine. Who did what, and why?

Among the most pressing questions is the conduct of
Wakefield’s coauthors and other senior colleagues at UCL.
What does this tell us about the prevailing culture of our
academic institutions and attitudes to the integrity of their
output? What safeguards are in place to prevent and expose
institutional conflicts of interest in the future? And perhaps most
pressing, why does the United Kingdom still have no publicly
accountable and adequately resourced mechanism for
investigating allegations of research misconduct? After the effort
and time it has taken to crack the secrets of the MMR scare, and
the enormous harm it has caused to public health, it would
compound the scandal not to heed the warnings from this
catastrophic example of wrongdoing.

Competing interests: The author has completed the ICMJE uniform
disclosure form at www.icmje.org/coi_disclosure.pdf (available on
request from the corresponding author) and declare: no support from
any organisation for the submitted work; no financial relationships with
any organisations that might have an interest in the submitted work in
the previous three years; the BMJ Group receives funding from the two
manufacturers of MMR vaccine, Merck and GSK.

Provenance and peer review: Commissioned; not externally peer
reviewed.

1 General Medical Council. Determination on serious professional misconduct and sanction;
Andrew Jeremy Wakefield, 24 May 2010. www.gmc-uk.org/Wakefield_SPM_and__
SANCTION.pdf_32595267.pdf.

2 Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A, Linnell J, Casson DM, Malik M, et al. lleal lymphoid
nodular hyperplasia, non-specific colitis and pervasive developmental disorder in children.
Lancet 1998;351:637-41. [Retracted.]

3 Godlee F, Smith J, Marcovitch H. Wakefield's article linking MMR vaccine and autism
was fraudulent. BMJ 2011;342:c7452.

4 Deer B. How the case against the MMR vaccine was fixed. BMJ 2011;342:c5347.

5 Deer B. How the vaccine crisis was meant to make money. BMJ 2011;342:¢5258.

6 Geboes K. Commentary: | see no convincing evidence of “enterocolitis,” “colitis,” or a
“unique disease process.” BMJ 2011;343:d6985.

7 Bjarnason |. Commentary: We came to an overwhelming and uniform opinion that these
reports do not show colitis. BMJ 2011;343:d6979.

8 Deer B. Pathology reports solve “new bowel disease” riddle. BMJ 2011;343:d6823.

9 Department for Employment and Learning, the Higher Education Funding Council for
England and other bodies. The research assessment exercise 2001. www.rae.ac.uk/2001/

10 Deer B. The Lancet’s three days to bury bad news. BMJ 2011;342:¢7001.

Cite this as: BMJ 2011;343:d7284
© BMJ Publishing Group Ltd 2011

For personal use only: See rights and reprints http://www.bmj.com/permissions

Subscribe: http://www.bmj.com/subscribe

ybuAdoo Ag perosiold 1senb Ag 20z Ydarew 0z Uo /wod g mmmy/:dny woly pepeojumod "TTOZ J8WSAON 6 U0 +8Z/p lwa/9eTT 0T se paysiand 11y (NG


http://www.icmje.org/coi_disclosure.pdf
http://www.gmc-uk.org/Wakefield_SPM_and_SANCTION.pdf_32595267.pdf
http://www.gmc-uk.org/Wakefield_SPM_and_SANCTION.pdf_32595267.pdf
http://www.rae.ac.uk/2001/
http://www.bmj.com/permissions
http://www.bmj.com/subscribe
http://www.bmj.com/

