Jump to: Page Content, Site Navigation, Site Search,
You are seeing this message because your web browser does not support basic web standards. Find out more about why this message is appearing and what you can do to make your experience on this site better.
Results from observational studies provide strong evidence
that people who drink moderate amounts of alcohol have a lower risk of
developing coronary heart disease than those who abstain, but some have
suggested that this association is spurious. Rimm et al (p 1523)
conducted a meta-analysis of all experimental studies of alcohol intake
to summarise the effects of alcohol on lipid and haemostatic factors
and to explain the inverse association between alcohol intake and risk
of coronary disease. With an alcohol intake of 30 g a day the authors
project a 24.7% reduction in risk of coronary heart disease mediated
through changes in concentrations of high density lipoprotein
cholesterol, fibrinogen, and triglyceride.