Published 23 December 2008, doi:10.1136/bmj.a2931
Cite this as: BMJ 2008;337:a2931

Research

Effect of fish oil on arrhythmias and mortality: systematic review

Hernando León, postgraduate in internal medicine and former postdoctoral clinical research fellow 1,2, Marcelo C Shibata, associate clinical professor1,2, Soori Sivakumaran, associate clinical professor of medicine1,2, Marlene Dorgan, head 3, Trish Chatterley, research librarian3, Ross T Tsuyuki, professor of medicine (cardiology) and director1,2

1 Epidemiology Coordinating and Research (EPICORE) Centre, Edmonton, AB, Canada, 2 Department of Medicine, Division of Cardiology, Faculty of Medicine and Dentistry, University of Alberta, 220 College Plaza, Edmonton, AB, Canada T6G 2C8, 3 Institute of Health Economics and John W Scott Health Sciences Library, University of Alberta

Correspondence to: R T Tsuyuki ross.tsuyuki{at}ualberta.ca

Objective To synthesise the literature on the effects of fish oil—docosahexaenoic acid (DHA) and eicosapentaenoic acid (EPA)—on mortality and arrhythmias and to explore dose response and formulation effects.

Design Systematic review and meta-analysis.

Data sources Medline, Embase, the Cochrane Library, PubMed, CINAHL, IPA, Web of Science, Scopus, Pascal, Allied and Complementary Medicine, Academic OneFile, ProQuest Dissertations and Theses, Evidence-Based Complementary Medicine, and LILACS.

Studies reviewed Randomised controlled trials of fish oil as dietary supplements in humans.

Data extraction The primary outcomes of interest were the arrhythmic end points of appropriate implantable cardiac defibrillator intervention and sudden cardiac death. The secondary outcomes were all cause mortality and death from cardiac causes. Subgroup analyses included the effect of formulations of EPA and DHA on death from cardiac causes and effects of fish oil in patients with coronary artery disease or myocardial infarction.

Data synthesis 12 studies totalling 32 779 patients met the inclusion criteria. A neutral effect was reported in three studies (n=1148) for appropriate implantable cardiac defibrillator intervention (odds ratio 0.90, 95% confidence interval 0.55 to 1.46) and in six studies (n=31 111) for sudden cardiac death (0.81, 0.52 to 1.25). 11 studies (n=32 439 and n=32 519) provided data on the effects of fish oil on all cause mortality (0.92, 0.82 to 1.03) and a reduction in deaths from cardiac causes (0.80, 0.69 to 0.92). The dose-response relation for DHA and EPA on reduction in deaths from cardiac causes was not significant.

Conclusions Fish oil supplementation was associated with a significant reduction in deaths from cardiac causes but had no effect on arrhythmias or all cause mortality. Evidence to recommend an optimal formulation of EPA or DHA to reduce these outcomes is insufficient. Fish oils are a heterogeneous product, and the optimal formulations for DHA and EPA remain unclear.


Add to CiteULike CiteULike   Add to Complore Complore   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us   Add to Digg Digg   Add to Reddit Reddit   Add to Technorati Technorati    What's this?

Relevant Articles

Pro-arrhythmic effects of fish oils
Palaniappan Saravanan and Neil C Davidson
BMJ 2009 338: b393. [Extract] [Full Text]

Fish oil and secondary prevention of cardiovascular disease
Eric Brunner and Hiroyasu Iso
BMJ 2008 337: a2541. [Extract] [Full Text]

Risks and benefits of omega 3 fats for mortality, cardiovascular disease, and cancer: systematic review
Lee Hooper, Rachel L Thompson, Roger A Harrison, Carolyn D Summerbell, Andy R Ness, Helen J Moore, Helen V Worthington, Paul N Durrington, Julian P T Higgins, Nigel E Capps, Rudolph A Riemersma, Shah B J Ebrahim, and George Davey Smith
BMJ 2006 332: 752-760. [Abstract] [Full Text] [PDF]

This article has been cited by other articles:

  • Cleland, J. G.F., Coletta, A. P., Clark, A. L., Cullington, D. (2009). Clinical trials update from the American College of Cardiology 2009: ADMIRE-HF, PRIMA, STICH, REVERSE, IRIS, partial ventricular support, FIX-HF-5, vagal stimulation, REVIVAL-3, pre-RELAX-AHF, ACTIVE-A, HF-ACTION, JUPITER, AURORA, and OMEGA. Eur J Heart Fail 11: 622-630 [Abstract] [Full text]  
  • Smith, P. J, Blumenthal, J. A, Babyak, M. A, Georgiades, A., Sherwood, A., Sketch, M. H Jr, Watkins, L. L (2009). Association between n-3 fatty acid consumption and ventricular ectopy after myocardial infarction. Am. J. Clin. Nutr. 89: 1315-1320 [Abstract] [Full text]  
  • Saravanan, P., Davidson, N. C (2009). Pro-arrhythmic effects of fish oils. BMJ 338: b393-b393 [Full text]  
  • Brunner, E., Iso, H. (2008). Fish oil and secondary prevention of cardiovascular disease. BMJ 337: a2541-a2541 [Full text]  

Rapid Responses:

Read all Rapid Responses

Fish oil, blood viscosity,arrythmias and mortality.
Leslie O Simpson
bmj.com, 20 Jan 2009 [Full text]
Pro-arrhythmic effects of fish oils
Palaniappan Saravanan, et al.
bmj.com, 24 Jan 2009 [Full text]



Access jobs at BMJ Careers
Whats new online at Student 

BMJ