Jump to: Page Content, Site Navigation, Site Search,
You are seeing this message because your web browser does not support basic web standards. Find out more about why this message is appearing and what you can do to make your experience on this site better.
Eric B Rimm a Department of Nutrition, Harvard School
of Public Health, Boston, MA 02115, USA, b Department of Biostatistics, Harvard School of Public Health, c San Diego
School of Medicine and Family and Preventive Medicine, University of
California at San Diego, CA 92093, USA
Correspondence to: E B Rimm
eric.rimm{at}channing.harvard.edu
Objective:
To summarise quantitatively the association between moderate alcohol intake and biological markers of risk of
coronary heart disease and to predict how these changes would lower the risk.
Design:
Meta-analysis of all experimental studies that
assessed the effects of moderate alcohol intake on concentrations of
high density lipoprotein cholesterol, apolipoprotein A I, fibrinogen, triglycerides, and other biological markers previously found to be
associated with risk of coronary heart disease.
Participants:
Men and women free of previous chronic
disease and who were not dependent on alcohol. Studies were included in which biomarkers were assessed before and after participants consumed up to 100 g of alcohol a day.
Interventions:
Alcohol as ethanol, beer, wine, or spirits.
Main outcome measures:
Changes in concentrations of
high density lipoprotein cholesterol, apolipoprotein A I, Lp(a)
lipoprotein, triglycerides, tissue type plasminogen activator activity,
tissue type plasminogen activator antigen, insulin, and glucose
after consuming an experimental dose of alcohol for 1 to 9 weeks; a shorter period was accepted for studies of change in concentrations of
fibrinogen, factor VII, von Willebrand factor, tissue type plasminogen
activator activity, and tissue type plasminogen activator antigen.
Results:
61 data records were abstracted from 42 eligible studies with information on change in biological markers of
risk of coronary heart disease. An experimental dose of 30 g of ethanol a day increased concentrations of high density lipoprotein cholesterol by 3.99 mg/dl (95% confidence interval 3.25 to 4.73), apolipoprotein A
I by 8.82 mg/dl (7.79 to 9.86), and triglyceride by 5.69 mg/dl (2.49 to
8.89). Several haemostatic factors related to a thrombolytic profile
were modestly affected by alcohol. On the basis of published associations between these biomarkers and risk of coronary heart disease 30 g of alcohol a day would cause an estimated reduction of
24.7% in risk of coronary heart disease.
Conclusions:
Alcohol intake is causally related to
lower risk of coronary heart disease through changes in lipids and
haemostatic factors.
Key messages
Read all Rapid Responses