
1342   BMJ | 12 DECEMBER 2009 | VOLUME 339

 I
t started this July with an inquiry from 
a Japanese paediatrician, Keiji Hayashi, 
to the Cochrane Collaboration about its 
2008 review of the treatment of influenza 
with oseltamivir. 

  “You described that oseltamivir 150 mg 
daily prevented lower respiratory tract compli-
cations,” commented  Dr Hayashi. “However, 
we have found that this conclusion is based on 
the other review by Kaiser and colleagues 1  and 
not on your own data analysis.”  

 Hayashi suspected that Kaiser’s conclusion 
about complications was mainly determined 
by data from eight unpublished randomised 
controlled trials (see box 1 on bmj.com).   

 Hayashi asked the Cochrane group  to ana-
lyse the data. But its attempt to reconstruct 
the Kaiser analysis, and a joint investiga-
tion between the  BMJ  and Channel 4 News, 
exposed a complex interplay between politics, 
public health planning, availability of trial data, 
publishing, and drug regulation. It also led the 
Cochrane Collaboration to question both its 
own methodology and the scientific rationale 
for using oseltamivir to prevent secondary 
complications in healthy adults—a key strategy 
in the Department of Health’s pandemic pre-
paredness plan. The investigation also led to 
a declaration by Roche that it would make all 
study summaries of oseltamivir, including key 
data, available from 7 December (for Roche’s 
point by point response to questions put by 
 BMJ  and Channel 4, see bmj.com 2 ). 

 Oseltamivir (brand name Tamiflu) is a multi-
billion dollar drug that Roche claimed reduced 
hospital admissions by 61% (Tamiflu media 
briefing, 7 Sept 2009); secondary complications 
(including bronchitis, pneumonia, and sinusi-
tis) by 67% in otherwise healthy individuals 3 ; 

and lower respiratory tract infections requiring 
antibiotics by 55% (Tamiflu media briefing, 7 
Sept 2009). These statements, Roche said, were 
based on the conclusions of the Kaiser paper. 

 At the start of September, Bill Burns, CEO of 
Roche, told a global audience via CNBC: 

 “What Tamiflu can do is actually reduce 
the hospitalizations by more than 60% which 
is really important if we are in the midst of a 
major pandemic and it also shortens the dura-
tion and severity of the flu and the side effects 
are no more than one experiences with placebo 
so a lot of the side effects we do get are from 
influenza itself. So I do think there is a real role 
for this product and that is why the WHO have 
now been recommending this product to gov-
ernments for a number of years.” 

 Roche quoted the conclusions of the Kaiser 
review for the use of oseltamivir in pandemic 
influenza and in seasonal influenza repeatedly. 
Along with oseltamivir’s effects on duration of 
symptoms and infectivity, its apparent effect in 
reducing hospital admissions and complications 
was key to the Department of Health’s stock-
piling of over 30 million doses of oseltamivir. 4  
As the Department of Health document pointed 
out, without any evidence of the effectiveness of 
oseltamivir in a pandemic, policy was based on 
the data from seasonal influenza. 

 Writing in the  Journal of the Royal Society of 
Medicine  in 2006, Sir Liam Donaldson said that 
the UK had taken the precaution of building up 
a stockpile of oseltamivir for use in a pandemic.  
 “Anti-viral drugs hinder the replication of the 
influenza virus. In the context of seasonal flu, 
they can shorten illness by a day and impor-
tantly, halve hospitalizations. They are already 
offered to those at risk of more serious illness 
following infection with seasonal flu,” he said. 5  

 The Kaiser paper was also cited by 
P rofessor Fred Hayden when he recom-
mended the stockpiling of oseltamivir. 
H ayden was a co-author of the Kaiser paper 
as well as a co-author on one of the trials it 
included. 6  He currently advises WHO and 
the Department of Health and coordinates 
influenza activities at the Wellcome Trust. 
Previously a paid consultant to Roche (an 
interest he declared on his published papers), 
he gave up this position over four years ago.  

  “Because of their proven therapeutic effects 
in reducing influenza lower respiratory compli-
cations, these agents [oseltamivir and zanamivir] 
are the preferred ones for treatment and would 
be the logical choice for stockpiling,” Hayden 
wrote in 2004, citing the Kaiser paper. 7   

Risk-benefi t profi le
 Although Treanor 6  had shown an effect on 
complications in healthy people, the more 
dramatic effect shown in the Kaiser paper 
concerned Dr Hayashi. Being from Japan—
which up until recently consumed 80% of 
the world’s supplies of oseltamivir—he had a 
particular interest in the drug. He was also 
aware of the possibility of rare but severe 
side effects in children as reported by Dr 
Rokuro Hama, former chairman of the Japan 
Institute of Ph armacovigilance. 8  

 To Hayashi the risk-benefit profile of the 
drug was crucial. “Even if there are the rare 
fatal side effects of Tamiflu, if it prevents more 
complications and death, it is very valuable,” 
he told the  BMJ . 

 So he set about trying to understand how 
the information on complications had been 
analysed, but found it difficult. Much of the 
data were unpublished—hence, to his mind, 

A Cochrane group’s attempt to reproduce an analysis underpinning the use of 
oseltamivir in pandemic influenza hit a brick wall. Deborah Cohen retraces its steps

COMPLICATIONS 
Tracking down the 
data on oseltamivir  

TAMIFLU



BMJ | 12 DECEMBER 2009 | VOLUME 339       1343

unverifiable. The methods and data had not 
been peer reviewed. 

 “It is difficult to evaluate the data included 
from Kaiser 2003,” he said. “Because there 
[are] no individual RCT data, I could not 
compare the individual data [from the] eight 
RCTs [that] were not available.” 

 He was also concerned that four authors of 
the review were employees of F Hoffman-La 
Roche Ltd; one—Hayden—was a paid consult-
ant to the company at the time of the Kaiser 
analysis; and only one, Professor Kaiser, had 
no financial relationship to Roche. 

 Two weeks later, on 28 July, but uncon-
nected to Hayashi’s comment,  the UK’s NHS 
Research and Development and the Austral-
ian National Health and Medical Research 
Co uncil commissioned an updated review 
of the use of oseltamivir for the treatment of 
influenza in healthy adults from the Cochrane 
Collaboration—an independent group of aca-
demics.  

 In 2005, the Cochrane group had produced 
a substantial update of their review on osel-
tamivir. The group concluded that the drug 
shortened the duration of influenza by just 
under a day, reduced viral transmission, and 
reduced the likelihood of secondary compli-
cations, such as lower respiratory tract infec-
tions. A version was published in the  Lancet  
in 2006. 9  A further update in 2008 had made 
no major change to the conclusions. 

 Under Cochrane rules, Jefferson and his co-
authors were obliged to respond to Hayashi’s 
comments within six months.  They believed 
that the only way to do this with any author-
ity would be to analyse the data included in 
the 2003 Kaiser analysis themselves. 

 So Jefferson set about trying to get the data 
necessary to answer Hayashi’s comments 
by emailing the lead authors of the key ran-
domised controlled trials included in the 
previous review—treatment trials in healthy 
adults—and of the Kaiser analysis (box 2).   

 On 10 August he emailed the correspond-
ing author of the Kaiser analysis, Professor 
H ayden, sending him Hayashi’s comments 
and asking for “raw data.” On 14 August, 
Hayden replied: “I have searched but can-
not find the original files related to this 2003 
publication. Before and again after my 2+ 
years at WHO in Geneva, I was obliged to 
move offices at the university several times 
and downsize. The files appear to have 
been discarded,” he said. “If original data 
or unpublished study reports are required, 
they will likely need to come from Roche, 
the sponsor of these studies.” 

 Jefferson got a similar response from the 
study’s lead author, Professor Laurent Kaiser, 
who suggested he contact Roche directly. 

The search for data
 Not long after Jefferson had received the 
commission and replies from Hayden, he 
was contacted by a  Channel 4 News  science 
reporter, Tom Clarke, who was interested 
in taking a closer look at vaccines and osel-
tamivir, fuelled in part by the publication of a 
Cochrane review of the treatment and proph-
ylaxis of influenza in children published in 
the  BMJ . 13  Jefferson told Clarke that he was 
about to update his review and explained that 
he would have to go to Roche to get the data, 
as Hayden and Kaiser had suggested. Clarke 
wondered if  Channel 4 News  would be able 

to get the data, so producer Philip Carter, 
offered to contact the Roche press office to 
help out. Carter explained to Pam Dann, a 
Roche press officer, that Kaiser and Hayden 
had suggested that Jefferson contact Roche, as 
they couldn’t locate the relevant files. Carter 
gave Roche J efferson’s contact details as the 
key person on the Cochrane review on the 
10 September—an approach which Roche 
subsequently told the  BMJ  is in conflict with 
accepted standard practice, since it emanated 
from a media organisation and “not from 
within the scientific community.” It was the 
last contact Carter had with Roche. 

 The following day, Dr Michelle Rashford, 
medical director of Roche, contacted Jefferson 
to say she had passed his request to the clini-
cal development team. Later that month, with 
no news from Roche, Jefferson contacted the 
lead and corresponding authors of the other 
randomised controlled trials included in the 
2005 Cochrane review to see if they could 
help obtain the data. The responses were var-
ied in their detail, but all those who replied all 
directed Jefferson back to Roche. 

 When Rashford replied to Jefferson’s 
request on 1 October, she said they needed 
Jefferson to sign a confidentiality agreement 
before they extracted the necessary data. 

 The draft agreement sent to Jefferson spe-
cifically stated that the intended purpose of 
disclosing the data to Jefferson was that of 
updating the Cochrane review on neurami-
nidase inhibitors. It stipulated that if Jefferson 
signed it, he could not mention the existence 
or terms of the agreement—meaning that he 
would not be able to divulge the fact that 
he had entered into a confidentiality agree-
ment. 

 It also stated, in Rashford’s words: “that 
you will not be able to publish the data in full, 
but my understanding is that this is not your 
intent?” (see web appendix of linked analysis 
article doi:10.1136/bmj.b5164 for a copy of 
the agreement). 

 Jefferson sought clarification from Roche. 
“Updating a Cochrane review means publish-
ing the data that our conclusions are based 
on. We cannot make statements unsupported 
by facts. So does signature of the agreement 
mean that we can publish the data on healthy 
adults and draw conclusions?” he said. 

 Jefferson told the  BMJ  that he believed that 
to enter into the agreement would contravene 
the basic principles for which the Cochrane 

 Box 2 | Papers included in the 2005 Cochrane review 9  about the treatment of influenza in healthy 
adults 

 Treanor JJ, Hayden FG, Vrooman PS, Barbarash R, Bettis R, Riff D, et al. Efficacy and safety of the oral • 
neuraminidase inhibitor oseltamivir in treating acute influenza: a randomized controlled trial.  JAMA  
2000;283:1016-24. 6   
 Nicholson KG, Aoki FY, Osterhaus AD, Trottier S, Carewicz O, Mercier CH, et al. Efficacy and safety of • 
oseltamivir in treatment of acute influenza: a randomised controlled trial.  Lancet  2000;355:1845-
50. 10  
 Li L, Cai B, Wang M, Zhu Y. A double-blind, randomized, placebo-controlled multicenter study of • 
oseltamivir phosphate for treatment of influenza infection in China.  Chin Med J  2003;116:44-8. 11  
 Kashiwagi S, Kudoh S, Watanabe A, Yoshimura I. [Clinical efficacy and safety of the selective oral • 
neuraminidase inhibitor oseltamivir in treating acute influenza—placebo-controlled double-blind 
multicenter phase III trial]  Kansenshogaku Zasshi  2000;74:1044-61. 12  
 Kaiser L, Wat C, Mills T, Mahoney P, Ward P, Hayden F. Impact of oseltamivir treatment on influenza-• 
related lower respiratory tract complications and hospitalizations.  Arch Intern Med  2003;163:1667-
72. 1  

A joint investigation between the  BMJ  and Channel 
4 News, exposed a complex interplay between 

politics, public health planning, availability of trial 
data, publishing, and drug regulation

TAMIFLU



1344   BMJ | 12 DECEMBER 2009 | VOLUME 339

reviews are known: honesty, transparency, 
and reproducibility. 

 But Jefferson didn’t hear from Roche after 
sending this query, so he emailed again on 7 
October explaining that he needed to answer 
Hayashi’s comment and that the deadline by 
which he’d asked for the data to be produced 
was that day. 

 But then, in a change of tack, on 8 O ctober 
Hannah Rind, a PR executive from Roche, 
replied:   “Following discussions with our 
medical teams both in the UK and Basel, 
unfortunately we are unable to send you the 
data requested as a similar meta-analysis is 
currently commencing with which there are 
concerns your request may conflict. We have 
been approached by an independent expert 
influenza group and as part of their meta-
analysis we have provided access to Roche’s 
study reports. I can confirm that these reports 
have also previously been provided to both 
the FDA and European Health Authorities.”

In confi dence 
 In later correspondence to the  BMJ , Roche 
explained that they “offered to provide the 
data under a confidentiality agreement, as 
is commonplace within the scientific com-
munity to ensure the responsible use of 
data.” They also added that they had given 
access to Roche’s oseltamivir clinical data-
base to the UK’s Medical Research Council 
epidemiology research unit following such 
a confidentiality agreement. “Dr Jefferson 
was unwilling to enter into the agreement 
with Roche,” they told the  BMJ . 

 After being turned down, Jefferson que-
ried with Roche  the need for exclusivity and 
how the Cochrane’s review would conflict 
with another group’s. He explained that two 
or more separate groups looking at a topic 
should lead to a strengthening of the conclu-
sions about the effects of the interventions. 

 “Given that we are seeking the data in order 
to update our existing Cochrane review, for 
which a protocol setting out the methods was 
published, I trust that you will agree that we 
are well placed to be able to do this updat-
ing in a transparent and unbiased way,” he 
wrote. 

 On 21 October, six weeks after the origi-
nal request from Jefferson, Dr David Reddy, 
Roche’s Global Pandemic Taskforce Leader 
and Dr James Smith, Roche’s International 
Medical Leader, sent Jefferson excerpts from 

the final study reports for each of the 10 studies 
that contributed to the Kaiser et al’s analysis, 
including the specific data tables concerning 
lower respiratory tract infections and anti biotic 
use. 

 “Due to the fact that secondary complica-
tions are relatively infrequent during normal 
seasonal influenza outbreaks, each individual 
trial is unlikely to have enrolled sufficient 
patients to assess, in a robust manner, the 
impact of oseltamivir treatment on secondary 
complications, antibiotic use and hospitaliza-
tions,” they wrote. 

 Using these data the Cochrane group 
attempted to reconstruct the unpublished 
datasets included in Kaiser, but they failed. 
They found the data incomplete, as Jefferson 
pointed out to Roche on 24 October. 

 “We could not reconstruct the denomina-
tors of the Treanor abstract which we called 
2000b (cited by Kaiser). The abstract appears 
to be made of several of these studies with 
no indication of which ones. Randomisation 
schedules, blinding, selection criteria are not 
in the excerpts and rarely are the population 
comorbidities (if any) described, so we cannot 
be absolutely sure we are dealing with healthy 
adults,” he wrote. 

 On 28 October, Dr Smith told Jefferson 
that they were “working on the questions you 
raised and will send additional information 
next week.”   However, the Cochrane team had 
hit its deadline for completing the review, and 
Jefferson told them that any further informa-
tion would have to be included in the next 
update.   So the Cochrane review published in 
this week’s  BMJ    14  based its conclusions about 
influenza complications on the two published 
trials included in the Kaiser review and two 
other trials. 11   12  

  “Paucity of good data has undermined pre-
vious findings for oseltamivir’s prevention of 
complications from influenza. Independent 
randomised trials to resolve these uncertain-
ties are needed,” they concluded. 

 When the  BMJ  queried with Roche the lack 
of access to the complete datasets in the K aiser 
analysis with Roche they said that: “Roche 
sought to provide Dr Jefferson with the key 
clinical data in the form of the data tables con-
cerning influenza-related complications and 
hospitalizations, to allow him to address his 
questions directly.” 

 Roche also emphasised that the study 
reports in the Kaiser analysis had been sub-

mitted to health authorities—including the US 
Food and Drugs Administration (FDA) and 
European Medicines Agency(EMEA)—for 
their review. 

 However, when the  BMJ  and  Channel 4 
News  looked at the FDA and the EMEA rec-
ommendations on the effect of oseltamivir on 
secondary complications, two different pic-
tures emerged. 

FDA and EMEA: compare and contrast
 Although the EMEA did not respond to 
questions from the  BMJ  and  Channel 4 News , 
its summary of product characteristics in 
2009 concluded that oseltamivir reduced 
the risk of complications. It stated that for 
adults and adolescents: “The proportion of 
subjects who developed specified lower res-
piratory tract complications (mainly bronchi-
tis) treated with antibiotics was reduced from 
12.7 % (135/1063) in the placebo group to 
8.6 % (116/1350) in the oseltamivir treated 
population (p = 0.0012)” ( www.emea.europa.
eu/humandocs/PDFs/EPAR/tamiflu/emea-
combined-h402en.pdf ). 

 However, the FDA gave the opposite view. 
In a 2008 review of the information contained 
on the product label, it said: “Serious bacte-
rial infections may begin with influenza-like 
symptoms or may coexist with or occur as 
complications during the course of influenza. 
TAMIFLU has not been shown to prevent 
such complications.” 15  

 When the  BMJ  and  Channel 4 News  asked 
the FDA about this difference in advice a 
spokesperson said: “The clinical trials in a vari-
ety of different populations (healthy adults and 
children, nursing home patients, adults and 
children with underlying cardiac/respiratory 
conditions) failed to demonstrate any signifi-
cant difference in rates of hospitalization, com-
plications, or mortality in patients receiving 
either Tamiflu or placebo, probably because 
these are relatively rare events. The clinical 
trials, although relatively large, were not pow-
ered to detect these clinical endpoints.” 

 The fact that the trials were limited is a posi-
tion that Professors Hayden and Kaiser now 
seem to acknowledge— despite the conclu-
sions in the abstract of their paper claiming 
that “oseltamivir treatment of influenza illness 
reduces LRTCs [lower respiratory tract compli-
cations], antibiotic use and hospitalizations in 
both healthy and “at-risk” adults. In an email 
to the  BMJ  and Channel 4 they said: 

TAMIFLU



BMJ | 12 DECEMBER 2009 | VOLUME 339       1345

 “While significant effects on lower respi-
ratory events and all-cause hospitalizations 
was found for all subjects combined, the dif-
ferences between placebo and oseltamivir 
groups did not reach significance in the sub-
groups analyzed. In summary, our analysis 
was limited in scope and in the strength of 
its conclusions by the small numbers of seri-
ous outcomes, specifically influenza-associ-
ated pneumonia and hospitalizations,” they 
wrote. 

 However, in its response to the  BMJ  Roche 
said: “We would emphasise that the benefits of 
oseltamivir have been shown in randomised 
controlled clinical trials, not simply through 
observational studies.” 

 When they sent Jefferson the data, Roche 
also sent a list of “real world” analyses—
observational data—looking at the effective-
ness of oseltamivir in patients with a clinical 
diagnosis of influenza, compared with a group 
of patients also with influenza but given no 
antiviral drug. 

 The  BMJ  asked Professor Nick Freemantle 
and Mel Calvert to analyse these observa-
tional data. 16  They concluded that there was 
limited evidence of clinical benefit from using 
oseltamivir in healthy adults to prevent seri-
ous complications. 

 Freemantle told the  BMJ , “We reviewed the 
nine observational studies that were sent to 
us by the manufacturer, Roche. We looked 
at the results very carefully. We were assum-
ing because of where these studies came from 
that they are likely to be presenting a rela-
tively optimistic case for oseltamivir—in fact 
the manufacturer practically told us that. But 
when we look at the studies we find in abso-
lute terms the treatment effects of oseltamivir 
are very small in patients with no other exist-
ing health conditions, with no existing comor-
bidities or health challenges. In absolute 
terms, the benefits are vanishingly small. To 
put it in perspective, if we treated at least 100 
possibly as many as 1000 people, we might 
prevent one case of pneumonia developing 
in otherwise healthy people with symptoms 
of influenza.” 

 The  BMJ  put this point to Roche. They 
replied that although Freemantle’s point 
about small benefits may apply in seasonal 
influenza, where complications are relatively 
infrequent, the benefits “can change with 
increasing pathogenicity of either avian or 
pandemic viruses.”  

 In a further letter to the  BMJ  from Roche 17  
and in an email sent by Hayden, other obser-
vational studies conducted during the current 
pandemic rather than in seasonal influenza 
were cited as evidence to support the use of 
oseltamivir. One of these studies was also 
cited by Hayden at a recent press conference 
to promote the view that more liberal use of 
antivirals was needed to reduce admissions to 
intensive care units. 18  

 The  BMJ  asked Freemantle to comment on 
these observational studies in pandemic influ-
enza. He said: “I expected to see differences 
in mortality and major outcomes that weren’t 
transient—I didn’t see those. There’s really no 
convincing evidence at all that anything very 
worthwhile is going on with oseltamivir in 
o therwise healthy people.”  

 What does the evidence say about the policy? 
 Freemantle saw very little evidence to support 
the widespread use of oseltamivir in the other-
wise healthy population who are developing 
signs of influenza-like illness. 

 It’s a view shared by WHO, who suggest that 
patients not considered to be at higher risk of 
developing severe or complicated illness and 
who have uncomplicated illness due to con-
firmed or strongly suspected influenza virus 
infection need not be treated with antivirals. 

 Roche has told the  BMJ  it agrees with 
WHO’s position, but it said that “one third of 
patients with very serious illness admitted to 
intensive care units were previously healthy 
persons.” But despite this, governments have 
made oseltamivir widely available to other-
wise healthy adults. Given limited financial 
resources, was this the right decision? Profes-
sor Freemantle doesn’t think so. 

 “We have remarkably few resources in 
this country to spend on pharmaceuticals on 
health and it’s surprising to see such wide-
spread use of oseltamivir.” By 5 October the 
UK government had spent £500m on drugs 
for swine flu, with future commitments tak-
ing the total to over £1bn. Confidentiality 
clauses in contracts with manufacturers don’t 
allow further breakdown ( www.publica-
tions.parliament.uk/pa/ld200809/ldhansrd/
text/91005w0012.htm ). 

 All in the public domain? 
 What should have been a relatively straight-
forward exercise to review the evidence for 
the use of oseltamivir—as commissioned by 

the NHS and Australian governments—had 
turned into a series of negotiations with the 
manufacturers. It begged the question: why 
were so many of the trials still unpublished 
and not easily accessible? 

 When the  BMJ  expressed concern to Roche 
that eight of 10 treatment trials were unpub-
lished and therefore unverifiable by the gen-
eral medical community, Roche said that the 
additional studies “provided little new infor-
mation and would therefore be unlikely to be 
accepted for publication by most reputable 
journals.” 

 They also added that now it is standard 
practice for Roche to publish all its clinical 
trial data, but this was not standard policy 
within Roche or elsewhere within the indus-
try seven to 10 years ago. “At the time, it was 
considered that the studies that were pub-
lished (2 abstracts and 2 full manuscripts) 
reflected accurately the benefits of the drug,” 
they said. 

 So why wasn’t the biggest trial included in 
the Kaiser paper—bigger than both the pub-
lished studies of Nicholson and colleagues 
and Treanor and colleagues put together, 
with the highest rate of influenza infectivity 
(73.5%)—published in full? And who con-
ducted the trial? 

 This randomised controlled trial of 1447 
adults and adolescents aged 13-80 was 
conducted between December 1998 and 
Fe bruary 1999 in the United States. 19  In the 
Kaiser analysis, its abstract credits Professor 
Treanor as the sole author and is given the 
study number M76001. 

 In an email exchange between Hayden and 
James Smith of Roche that was sent to the 
 BMJ , Hayden commented that “it was unfor-
tunate that this study has not been published 
subsequently.” 

 So the  BMJ  went directly to Professor 
T reanor to ask why he had not published the 
study. He told the  BMJ  that as far as he could 
remember, the trial published in  JAMA  was 
the only large study of oseltamivir he had ever 
participated in. 

 “My recollection (which is dim) of this was 
that it was probably a poster, and from the 
title, was probably a rehash of data from the 
original trial, but going into more detail about 
the rates of minor complications, like bron-
chitis,” he said. 

 From his records the only other trial he par-
ticipated in was a study to look more closely at 

“We have remarkably few resources in 
this country to spend on pharmaceuticals 

on health and it’s surprising to see such 
widespread use of oseltamivir” 

TAMIFLU



1346   BMJ | 12 DECEMBER 2009 | VOLUME 339

the impact of the time between onset of symp-
toms and onset of therapy on the therapeutic 
response, but he only enrolled 16 patients in 
that study. 

 “I am pretty sure that data were ultimately 
published by Fred Aoki (Aoki FY, Macleod 
MD, Paggiaro P, et al. Early administration of 
oral oseltamivir increases the benefits of influ-
enza treatment. J. Antimicrob. Ch emother. 
2003;51:123-129.). I don’t have anything 
in my files of old studies that’s identified as 
M76001, but I didn’t always include the spon-
sor’s study number in the files that I keep,” 
he said. 

 “I’m not an author on that paper [Aoki et 
al] because other than enrolling a few subjects 
we didn’t really have much to do with it,” 
he added. 

 Nevertheless, his name was attached to the 
trial in the Kaiser study and on further analy-
sis the paper published by Professor Aoki did 
not correspond to trial M76001. 

 Channel 4 News put it to Roche that 
P rofessor Treanor said that he didn’t actu-
ally participate in study M76001 and doesn’t 
remember presenting it a meeting in 2000.  

 Dr David Reddy, Roche’s Global Pandemic 
Taskforce leader, said: “It’s not infrequent that 
you may have somebody who authors but 
they don’t actually present it at a conference, 
it depends upon their availability.” 

 He added: “I think what you’re doing is 
you’re confusing perhaps a conference pub-
lication discussion versus a peer reviewed 
publication. And the standards of a peer 
reviewed publication are that the material is 
far more in depth when the people put this 
together.” 

 Who did what? 
 The Treanor abstract wasn’t the only trial 
with questions over involvement of people 
credited to the trial. During the review fur-
ther questions arose about who did what on 
the published papers. 

 In the clinical study reports sent by Roche 
to Jefferson—and given to the  BMJ —names 
appended to the trials were not credited on 
the published papers. Causing yet more con-
fusion about the roles of people involved in 
the trial, a series of files showing Roche sub-
missions to NICE in May 2000—leaked to 
the  BMJ  and  Channel 4 News —did not show 
names that appeared on the published trials 
in  JAMA  and the  Lancet  (see web appendix). 

However, Professor Nicholson and Professor 
Treanor meet the criteria for authorship for 
their  Lancet  and  JAMA  papers according to the 
International Committee of Medical Journal 
Editor guidelines—namely, they both made 
substantial contributions to the study, were 
involved in drafting or reviewing the manu-
script, and approved the submission.   

 We asked the lead authors and Roche for 
the contributions of those listed on the various 
documents. Roche explained that employees 
from the company’s regulatory department 
made submissions to NICE and other regu-
latory authorities and were therefore named 
on the documents. Others were responsible 
for compiling pharmacology reports. But it 
remains unclear who ultimately takes respon-
sibility for the trials and the data. 

 That might explain why different names 
appeared on regulatory documents and 
published papers, but it does raise questions 
about responsibility. Ike Iheanacho, editor 
of  Drug and Therapeutics Bulletin , suggests: “If 
you have someone who is lead author but 
is replaced in that position when the work 
is presented to another audience, then who 
is actually responsible for the work? If you 
have variations between who appears to be 
doing the work at different times it’s much 
more difficult to be confident that at any one 
stage you are talking to the people who really 
know the data and are prepared to answer 
for it.” 

 The confusion about who did what was fur-
ther highlighted when two former employ-
ees of a medical communications agency 
approached the  BMJ . They had previously 
worked for Adis International—a communica-
tions company now known at the UK site by 
its parent company name, Wolters Kluwer. 
They told the  BMJ  that their company held 
the Roche account. Oseltamivir was just one 
of the drugs they worked on. 

 Documents given to the  BMJ  and  Channel 
4 News  showed that one of the medical writ-
ers was expected to “ghost write” and “edit 
original articles/editorials/letters for sev-
eral drugs,” including oseltamivir. The job 
description also included devising abstracts, 
posters, and slides for conferences. 

 “Tamiflu was a big account for Adis at the 
time. Ghost-written manuscripts such as these 
included the Nicholson 2000 ( Lancet ) osel-
tamivir treatment papers,” one of the former 
employees told the  BMJ . 

 While Roche has admitted that “medical 
writers were used to draft some of the above 
papers” and Nicholson said that Roche did 
employ a medical writer to draft the manu-
script, they both argued that at the time of 
submission—before the 2003 Good Publi-
cation Practice Guidelines, produced with 
the help of the drug industry and recently 
updated  20 —it was standard practice for 
unnamed medical writers to be used. 

 Treanor denies that his  JAMA  paper was 
ghostwritten.  “The manuscript in question 
was written by myself. I can state unequivo-
cally that no ghost writer was involved, and 
I do not recall ever having contact with any-
one from Adis regarding this manuscript or 
its content,” he said. 

Getting the message out
 The former employees at Adis said medical 
writers were under pressure regarding the con-
tent of the articles. They said that they liaised 
directly with Roche’s marketing department: 
“We were under pressure to get messages out. 
The Tamiflu accounts had a list of key mes-
sages that you had to get in. It was run by the 
marketing department and you were answer-
able to them. In the introduction for Tamiflu, 
I had to say what a big problem influenza is. 
I’d also have to come to the conclusion that 
Tamiflu was the answer,” they said. 

 When asked about this by the  BMJ , 
Ni c holson said: “I understand that all Roche 
clinical trials are reviewed internally by a 
multidisciplinary team that includes a rep-
resentative from marketing. However, the 
content of the  Lancet  paper was reviewed, 
revised, and finally approved by the authors 
who had complete independence. The publi-
cation contains no inappropriate messages—it 
is unquestionable that influenza is an impor-
tant public health problem.”  

 Although Roche admits that using “key 
messages” was common at the time, it points 
out that “the term ‘key messages’ is no longer 
used in the context of publications as it has 
been frequently misrepresented.” Roche 
denied that it had ever obliged or put pressure 
on writers to include in papers any particular 
wording or component of the content. 

 “Content of any paper involving a medi-
cal writer would be developed in conjunc-
tion with the authors, and would be reviewed 
and approved by them before submission, 
and under their control at all times. We have 

TAMIFLU



BMJ | 12 DECEMBER 2009 | VOLUME 339       1347

records verifying that the authors had access 
to data and provided review and comments on 
the manuscripts,” Roche said. 

 When  Channel 4 News  and the  BMJ  asked 
Treanor about his access to both summary and 
primary data both now and at the time, he said: 
“I did not perform an independent analysis of 
the primary data, which was not required or 
requested by  JAMA  at the time of submission, 
and I do not have access to the primary data, 
which I also never requested.” 

 When asked a similar question, Nicholson 
said he did not recall seeing the primary data. 
He said that the statistical analysis had been 
conducted by Roche and he analysed the sum-
mary data. 

 “I do not recall seeing individual patient 
data; however I could have done upon request. 
I certainly didn’t analyse the dataset (this was 
done by another co-author, Kinnersley, a 
Roche statistician, whose affiliation is clearly 
stated on the paper) and so used summary 
data tables generated by the statistician. Upon 
my request, Roche provided additional data 
for me to check during the preparation of the 
manuscript. I have confirmed with Roche that 
I have always had access to the primary data 
set upon request,” he said.   

 At the time of submission to  JAMA , all 
authors had to sign an agreement that stipu-
lated: “I attest that, if requested by the editors, 
I will provide the data or will cooperate fully 
in obtaining and providing the data on which 
the manuscript is based for examination by the 
editors or their assignees,” confirmed Dr Cathy 
DeAngelis, editor in chief of the  JAMA  group 
of journals—although, she admits, it is unlikely 
that the data were ever requested. 

 Treanor pointed out that he was unsure if 
anything an author signs on submission to a 
journal about the primary data is meant to last 
in perpetuity. “I didn’t save any of that kind of 
journal correspondence so who knows what I 
might have signed. If  JAMA  were to produce 
the agreement and ask for the primary data 
(which they haven’t) I would guess that Roche 
would provide it, but I suspect that there would 
be arguments about whether the agreement 
still applies so many years after submission, 
and would probably limit the data they pro-
vided to the minimum required to support the 
paper,” he said. 

 Not only had Roche performed the statistics 
on the Nicholson and Treanor papers, accord-
ing to Kaiser: “the statistical analysis and data 

base management were performed by the 
Roche team,” although both Hayden and 
K aiser later said in a joint reply that they “over-
saw” the statistical performance at Roche. 

 Nevertheless, before contacting the  BMJ  in 
response to questions about the paper, Hayden 
contacted Roche to clarify the position. 

 “The first issue relates to access to the data. 
Since neither I nor Laurent have remaining 
hardcopies of the original datasets, I would ask 
for written confirmation from you that Roche 
will provide these to us if requested by us, the 
editors of  Archives of Internal Medicine , or their 
assignees,” he wrote. In the reply, Roche con-
firmed that it had the original datasets and was 
willing to provide data in response to legiti-
mate requests. 

 Roche commits to making data available 
 As a result of the investigation by the  BMJ  and 
 Channel 4 News  Roche has now published  (7 
December 2009) on roche-trials.com the study 
summaries (including key data) relating to the 
Kaiser manuscript to “ensure transparency of 
process” and results and to “maintain public 
confidence.” 

 The corresponding full study reports 
“will also be made available on a password-
p rotected site within the coming days to 
ph ysicians and scientists undertaking legiti-
mate analyses,” Roche  said.   

 When Peter Doshi and Tom Jefferson of 
the Cochrane group checked out the infor-
mation posted on the website of the 10 ran-
domised clinical trials included in Kaiser on 
7 De cember, they were unconvinced by what 
they saw. 

 “The webpages contain tables of data on 
complications. These are the same tables that 
appeared in the report excerpts Roche pro-
vided to Jefferson in October. This means any 
claims of Kaiser 2003 regarding a reduction in 
risk of serious complications from influenza in 
healthy adults still cannot be verified,” Peter 
Doshi told the  BMJ . 

 “For example, in the largest of the 10 RCTs 
(M76001, which was never published), the 
new reports still leave unclear what propor-
tion of the >1400 patients were otherwise 
healthy adults. Major questions also remain 
about the methods: Roche has provided insuf-
ficient detail of inclusion criteria and no exclu-
sion criteria for these trials which could lead 
to inaccurate conclusions regarding the trials’ 
generalisability to clinical practice.” 

“We were under pressure to 
get messages out. The Tamiflu 

accounts had a list of key 
messages that you had to get in

   Deborah   Cohen    BMJ   dcohen@bmj.com  
 Competing interests: None declared. 

 Kaiser L, Wat C, Mills T, Mahoney P, Ward P, Hayden F. 1 
Impact of oseltamivir treatment on influenza-related lower 
respiratory tract complications and hospitalizations.  Arch 
Intern Med   2003 ; 163 : 1667 -72. 
 Smith J, on behalf of Roche. Point-by-point response from 2 
Roche to  BMJ  questions.  BMJ   2009 ; 339 : b5374 . 
 Roche. Roche announces further progress in Tamiflu. Media 3 
release, Basel, 7 November 2005.  www.roche.com/med-
cor-2005-11-07 . 
 Department of Health. Use of antiviral drugs in an influenza 4 
pandemic: scientific evidence base.  www.dh.gov.uk/
prod_consum_dh/groups/dh_digitalassets/@dh/@en/
documents/digitalasset/dh_077274.pdf . 
 Donaldson L. A pandemic on the horizon.  5 J R Soc Med   
 2006 ; 99 : 222225  
 Treanor JJ, Hayden FG, Vrooman PS, Barbarash R, Bettis R, 6 
Riff D, et al. Efficacy and safety of the oral neuraminidase 
inhibitor oseltamivir in treating acute influenza: a 
randomized controlled trial.  JAMA   2000 ; 283 : 1016 -24. 
 Hayden FG. Pandemic influenza: is an antiviral response 7 
realistic?  Pediatr Infect Dis J   2004 ; 23 (11 Suppl): S262 -9. 
 Hama R. Discussion of the causal relationship between 8 
oseltamivir phosphate (Tamiflu), and sudden death and 
death from abnormal behaviour [presentation at a session 
of Japanese Society for Pediatric Infectious Diseases in 
Tsu, Mie Prefecture, 12 November 2005.  www.npojip.org/
sokuho/051112.html  (in Japanese),  www.npojip.org/
english/no59.html  (in English)] 
 Jefferson T, Demicheli V, Rivetti D, Jones M, Di Pietrantonj 9 
C, Rivetti A. Antivirals for influenza in healthy adults: 
systematic review.  Lancet   2006 ; 367 : 303 -13.   
 Nicholson KG, Aoki FY, Osterhaus AD, Trottier S, Carewicz 10 
O, Mercier CH, et al. Efficacy and safety of oseltamivir in 
treatment of acute influenza: a randomised controlled trial. 
Lancet 2000;355:1845-50. 
 Li L, Cai B, Wang M, Zhu Y. A double-blind, randomized, 11 
placebo-controlled multicenter study of oseltamivir 
phosphate for treatment of influenza infection in China. 
 Chin Med J    2003 ; 116 : 44 -8. 
 Kashiwagi S, Kudoh S, Watanabe A, Yoshimura I. [Clinical 12 
efficacy and safety of the selective oral neuraminidase 
inhibitor oseltamivir in treating acute influenza—placebo-
controlled double-blind multicenter phase III trial] 
 Kansenshogaku Zasshi   2000 ; 74 : 1044 -61.  
 Shun-Shin M, Thompson M, Heneghan C, Perera R, Harnden 13 
A, Mant D. Neuraminidase inhibitors for treatment and 
prophylaxis of influenza in children: systematic review 
and meta-analysis of randomised controlled trials.  BMJ  
 2009 ; 339 : b3172 . 
 Jefferson T, Jones M, Doshi P, Del Mar C. Neuraminidase 14 
inhibitors for preventing and treating influenza in healthy 
adults: systematic review and meta-analysis.  BMJ  
 2009 ; 339 : b5106 . 
 Hoffman-La Roche. Product label. Tamiflu (oseltamivir 15 
phosphate) capsules and for oral suspension. 25 
September 2008.  www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_
docs/label/2008/021087s047,%20021246s033lbl.pdf . 
 Freemantle N, Calvert M. What can we learn from 16 
observational studies of oseltamivir to treat influenza in 
healthy adults?  BMJ   2009 ; 339 : b5248 . 
 Smith J, on behalf of Roche. Roche replies to the authors of 17 
the Cochrane Review on oseltamivir.  BMJ   2009 ; 339 : b5364 . 
 Jain S, Kamimoto L, Bramley AM, Schmitz AM, Benoit 18 
SR, Louie J, et al. Hospitalized patients with 2009 H1N1 
influenza in the United States, April-June 2009.  N Engl J Med  
 2009 ; 361 : 1935  
 Treanor JJ. Reduction in the symptoms and complications 19 
of influenza A and B with oseltamivir. Presented at the 
38th Annual Meeting of the Infectious Disease Society of 
America. New Orleans, 7-10 September 2000. Abstract 611. 
 Graf C, Battisti WP, Bridges D, Bruce-Winkler V, Conaty 20 
JM, Ellison JM, et al. Good publication practice for 
communicating company sponsored medical research: the 
GPP2 guidelines.  BMJ   2009 ; 339 : b4330 . 

 Cite this as:  BMJ  2009;339:b5387 

TAMIFLU


